2013. április 14., vasárnap

Möbius - 1989

 A Möbius zenekar a rendszerváltozás idején létezett. Mint azt már korábban, a Bahnhof zenekarral kapcsolatos bejegyzésben említettem, volt egy Új frontok című kazetta, amelynek felén Möbius dalok sorakoztak. Ott voltak ők az 1990. augusztus 19-én és 20-án tartott Világrekord '90 elnevezésű 36 órás Depeche Mode Klub 16 magyar fellépője között. És mintha a verőcemarosi Black Days rendezvényen is lett volna egy koncertjük. Jelenleg ez az utolsó dokumentálható nyom velük kapcsolatban. A tagok nevei a feledés homályába vesztek, nem ápolja emléküket senki, még egy árva fórumbejegyzés sem szól róluk. Magam is csak egyetlen embert ismertem, aki ismerte őket. Neki köszönhetem nagyon régről ezt a felvételt. 
A Möbius zenéje így első (és talán a sokadik) hallásra (is) egyedi, és merőben más, mint a korabeli DM szubkultúra zenekari holdudvarának fő reprezentánsai. Differentia specifica esetükben például az, hogy anyagukból kihallhatóan szinte egyáltalán nem törekedtek arra, hogy valamiféle sötétebb hangzást építsenek be a zenéjükbe (Ez alól az egyetlen kivétel a rövid kis felvezető szám). Nem csupán a választott hangok, hangszínek, ritmusok összhatása nélkülözi a "darkosabb" elemeket, az énekes orgánuma ezt még fel is erősíti. Nem a klasszikus szintipop tehát ez. Illetve az, csak nem úgy, ahogy általában nálunk azt általában értik/értették. Itthon ez akkor inkább pop volt (illetőleg lett volna, ha nevezték volna őket valahogy). A zenét hallgatva az az érzése támad az embernek, hogy a Möbius tagjai zeneileg korántsem lehetettek képzetlenek, ugyanis néha már-már dzsesszbe hajló motívumok is színesítik bizonyos szerzeményeiket. Így például a Túl vagy a Hívás Welshpoolból című dalok tekintgetnek ki - hol csak éppen, hol pedig nagyon - a műfajból (jómagam nem vagyok dzsesszrajongó, de a másodikként említett dal végén nagyon szép a szaxofontéma és a szinti ötvözése...). Megkülönbözteti őket még az kor(szak)társaiktól az is, hogy a dalszövegeik is mások, valahogy azokhoz képest kevésbé direktek, és összetettebb mondanivalót hordoznak, klisémentesen (ha létezik egyáltalán direktségi, komplexitási, klisé skála, amely alapján levonható ez a következtetés). Esetükben egyfajta életkori hatás is befolyásolhatta mindezeket (talán kinőhettek már a középiskolás korból) vagy egyszerűen csak koravének voltak.
Az anyag utolsó száma sajnos csak csonkán van meg.      
            
                               Möbius - 1989 by Gabor Gabor on Grooveshark

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése