2013. február 22., péntek

5let - demo


Az 5let zenekart talán a legkevésbé kell bemutatni az eddigiek közül, hiszen 1992-93 körül eléggé ismertek voltak, és nem csupán a hazai DM színtéren, hanem azon kívül is. Az együttes három tagja közül, érdekes, hogy éppen a (két fontos, ám a szintetizátoros sorsával óhatatlanul összefonódó) háttérszerepben lévők váltak ismertté később. Egyikük, a később a Kozmix (Lányi Lajossal, a New Times egyik alapítójával közös) nevű formációban aktív Horváth Zsolt (alias Hozso), míg a másik billentyűs Móré András volt (aki viszont a Happy Gang névre keresztelt trióval vonult be a hazai zenetörténetbe (majd csakhamar ki is onnan). Az énekes Csabankó Miklós volt, aki viszont dj-ként folytatta zenei pályafutását (mint Candyman).
Az előzményekről talán annyit, hogy - tudtommal legalábbis - létezett egy Műanyag Popművészet nevű csapat, amelyből aztán létrejött a poszt tárgyául szolgáló együttes. Az "utózmányokat" már említettem, így akkor jöjjön maga a zenei matéria.
Bár a pontos körülményeket nem ismerem, de valószínű, hogy ez a demókazetta még az 1993-ban polcokra kerülő "nagylemez" (Nem tetszem neked, Kadencia kiadó) előtt közvetlenül keletkezhetett, tippem szerint 1992-ben. A demó több ponton tér el a hivatalos verziótól, annak ellenére, hogy a két anyag számainak közös metszete jelentékenynek mondható. A dalok számossága tekintetében a demó vesztene, hiszen az eggyel elmarad a Kadencia által kiadottétól. Az előbbinél az Intro és a Szíved szerint című szerzemények jelentenek többletet, az utóbbira pedig három "új" track került (Pannónia, Az igazság vándora, Felfelé törünk). Mindezek a "közös metszettel" együttesen ki is rajzolják az 5let zenekar teljes munkásságát (Ha valakinek van más esetleg még, ne habozzon...!) Megjegyzendő, hogy az utóbbi három dal egyébként megszólalásában, de hangulatában is eltér a többitől (Mintha egy másik alkotói korszak megnyilvánulásai lennének.)

Ami mindkét anyagon megtalálható. A Listen vált leghíresebbé, nem utolsósorban azért, mert ehhez klip is készült. A hivatalos változatba bekerült női vokál sokban változtatott a dal karakterén, a klipben megjelenő image pedig szinte meg is "gyilkolta" azt.
Lásd:
              Az Alvajáró című dal hosszabb, a Nem tetszem nekednek viszont egy rövidebb verzióját tartalmazza a demó. A többi számban nem véltem felfedezni említésre méltó különbségeket.

Vajon miért maradt/maradhatott el az igazi áttörés ennél a zenekarnál? Lehet, hogy csak én gondolom így, de úgy érzem, hogy az 5let tagjainak valójában nem sikerült igazi slágert írniuk (a műfajon belül sem), ami húzhatta volna maga után a bandát. Egyébként összességében korrekt az anyag, néha kissé talán túl tiszta, itt-ott mesterkéltnek tűnik. Azt hiszem, hogy mégsem ez, hanem inkább a szövegek mondanivalója lehetett az, ami miatt nem jutott magasabbra a zenekar. Utóbbiakkal ugyanis nehéz azonosulni, valahogy nem hitelesek, sok esetben nem lépnek túl a manifeszt tartalmon, nincs látens üzenetük...Számomra részleges kivételt képeznek az említettek alól pl. az Alvajáró vagy az Utolsó szűz, zenei atmoszféráját tekintve pedig a Stand Away című kompozíciók.

                                 5let - Demo by Gabor Gabor on Grooveshark

1 megjegyzés:

  1. A Műanyag Popművészet más tészta. Az a Happy Gang őse volt, létezett 4 taggal és 5-tel is (utóbbiban benne volt Somody Zoltán is).
    Az 5LET iskolazenekarként indult, a szakközépben alakult, eredetileg Döményi Gábor énekessel, később Miki vette át a helyét. Döme énekli egyébként az utolsó számot (Szíved szerint), aminek eredetileg Álom a címe (látható és hallható volt a tv-ben annak idején futott, Geszti Péter által vezetett Ász című műsorban.

    VálaszTörlés